top of page

איך לא לבחור צלם לחתונה - סיפור אמיתי והזוי


מזל טוב! ילדכם החליט להתחתן, והשמחה גדולה.


זה מה שהיה גם אצלנו, כשבתי ובן זוגה הודיעו לנו שהם מתחתנים, ורק מי שחווה את האושר של חתונת בתו או בנו, מבין אושר גדול מהו!


כידוע, חתונה במחוזותינו היא ההפקה הגדולה בחייו של כל זוג, וכדי להשאיר זיכרון מתוק מהיום המאושר הזה - צריך כמובן צלם. אני עוסק בצילום, ו"הייתי מת" להיות הצלם באירוע הזה, אבל מי ראה חתונה הזויה, שבה אבי הכלה מתרוצץ עם מצלמה בידו, ומצלם את האורחים או מצטלם סלפי עם הזוג בחופה.


כמובן שאי אפשר וחייבים לבחור צלם, ואפילו הגיעו לאירוע שלושה צלמים עם ציוד מצויין (אפילו שכקנוניסט קשה לי להגיד את זה על ניקון) – ניקון D810, D800 ו- D4S.


אני כמובן מכיר עשרות צלמים מצויינים, שהיו עושים עבודה מקצועית ומפיקים תמונות מעולות, אבל מה לעשות שהאפרוחים מחליטים לבחור לבד? זורמים איתם, ולא מתערבים.


חודשיים לאחר שהסתיימו תרועות הפסטיבלים, קבלנו כמצופה את התמונות הערוכות מהצלם הנבחר.


והתמונות – שומו שמיים – אפילו לא ברמה של צלם שטרם עבר קורס צילום מתחילים!


בשלב הזה אי אפשר עדיין לדעת אם הבעיה היא בעריכה לא טובה או שהבעיה בצילום חובבני.

מה עושים? התקשרתי לצלם, וקבלתי את התמונות המקוריות בפורמט RAW.


ומה שגיליתי היה עצוב מאוד (אחרת, לא הייתי כותב את הפוסט הזה) - העריכה הגסה שנעשתה בתמונות (תמונות דרמטיות ו/או B&W) נועדה להסתיר את העובדה שהצלמים לא ידעו להתמודד עם התאורה במקום, שכן רוב התמונות צולמו עם ISO מאוד גבוה (אלפים רבים), וצמצם מאוד פתוח (לרוב f/1.4-f/1.8), כדי להכניס למצלמה יותר אור. ואף על פי כן התמונות יצאו חשוכות, כי הצלמים לא דאגו לתאורה מתאימה.


מה זה עושה לתמונות? אתם כבר מנחשים שלא אשאיר אתכם במתח ומיד אפרט.


בתי ובן זוגה התחתנו בטבע ב"מצפה רועים", והתאורה שם בערב קשה לצילום – אבל כידוע צילום הוא "ציור באור", ותאורה קשה אינה מנקה את הצלמים מחוסר הבנה באור.


ולעובדה שהתמונות מצולמות ללא קומפוזיציה כלל, בלי נושא, ושסמוך לעדשה נכנסים אובייקטים מטושטשים שאינם שייכים לתמונה – לזאת אין לי כל הסבר, למעט חוסר ידע מוחלט בצילום.


אז למי שעדיין במתח, ISO גבוה (4,000 ולעיתים 6,500) מכניס רעש לתמונה (כן כן, גם ב- Nikon D810), ואם התמונה עדיין חשוכה וצריך בעריכה להגביר את התאורה, אז כמובן מוגבר עם התמונה גם הרעש לרמה בלתי נסבלת, הגורמת לתמונות להיות מגורענות יתר על המידה.


ולמה גורם צמצם פתוח? כל צלם מתחיל יודע שהדבר גורם לעומק שדה רדוד. זה מצויין כדי להפריד את הנושא (אם יש L) מהרקע, אבל אם למשל מצלמים עם עדשה 85 מ"מ, צמצם פתוח ל- f/1.8, והנושא המצולם נמצא 3מ' ממך, מתקבל עומק שדה של 13ס"מ(!) בלבד. ואם המרחק לנושא קרוב יותר או שהצמצם פתוח יותר – עומק השדה קטן עוד יותר!


ואיך צמצם פתוח משפיע על צילום חתונה? רע מאוד - אם 2-3 אנשים עומדים זה ליד זה ומצולמים יחד (מה שקורה ברוב התמונות באירועים) אז אחד מהם יהיה בפוקוס (או חלק מהגוף שלו), והאחרים יהיו מחוץ לעומק השדה הרדוד ויצאו מטושטשים. אלה תמונות בלתי ראויות.



מהאירוע הצילומי הזה, אנחנו יכולים לקבל מספר תובנות:


  • צלם, תהיה הגון כלפי הלקוחות שמצפים לטוב ביותר (הם שילמו על זה במיטב כספם), ואל תיקח עבודה שאינך יודע לבצע. אם אתה צלם סטודיו - אל תצלם אירועים, ואם אינך יודע לצלם אירוע בטבע - תוותר על האירוע. ובכל מקרה תגיע למקום יום לפני האירוע ותוודא מה תנאי התאורה ואיזה ציוד תאורה עליך להביא כי לא מצלמים בלילה ללא תאורה מבוקרת (ולא, לא מספיק פלאש אחד על המצלמה בלילה בחוץ), כי צילום הוא בסופו של דבר רק אור.

  • לקוחות, תבחרו את הצלם בקפידה ותבדקו אם הוא יודע לצלם אירועים, אם הוא יודע לצלם בתנאים של המקום שבחרתם בפרט, ואל תוותרו לראות אלבומים (כן, ברבים) מאירועים שדומים בתנאי התאורה שלהם למקום שבחרתם (כן, אלבומים שלמים ולא תמונות בודדות שנבחרו בקפידה על ידי הצלם), וכמובן תדברו עם הלקוחות שאלו האלבומים שלהם. ואם אין – תחפשו צלם אחר.

  • צלמים שמשדרגים ציוד כדי לשפר את הצילומים שלהם, צילום טוב אינו מושג מציוד יקר. צילום מעולה אפשר להפיק מכל מצלמה ומכל עדשה - אם יודעים להשתמש נכון באור. אז אם יוצאים לכם צילומים שעדיין לא מספיק טובים בעיניכם או בעיני הסביבה, מוקדם לשדרג ציוד – קחו קורסים וסדנאות ותתאמנו באינטנסיביות (יש בארץ המון קבוצות צילום חינמיות שיוצאות לצלם יחד) כדי לשפר את מיומנות הצילום שלכם. וזכרו – אין מצלמה טובה, יש צלם טוב.


בפוסטים הבאים אתן טיפים לצלם האירועים המתחיל, וגם טיפים חשובים למי שבוחר צלם אירועים.


ולמי שסקרן לדעת איך נגמר הסיפור המצולם שלנו – הוא עדיין לא נגמר - אנחנו עוד מנסים בשעות וימים אינסופיים של עריכה לתקן מה שאפשר (טשטוש ורעש אי אפשר לתקן), ולהפיק בסופו של דבר אלבום סביר.


זהו! לא נותר לי אלא לאחל מזל טוב לכל המתחתנים,

ובמיוחד לבתי ובעלה – הזוג הטרי והחמוד,


ובהצלחה לכל הצלמים!



Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
אין עדיין תגים.
Follow Us
  • Facebook Basic Square

03-9476661

bottom of page